söndag 18 december 2011

Svenska hjältar



Nu har jag sett sveriges hjältar på aftonbladet. Missade de i fredags.
jag grinade vart om annat vart jag arg. 
Hur kan ens pojkvän för det första slå en? 
Är dem så rädd för o bli ersatt, eller så otroligt osäker på sig själv så 
det är det enda sättet dom kan behandla en. 
Och sen när hon gör slut, så kidnappar han henne o slår nästintill ihjäl henne. 
När hon vaknar efter en månad, då kan hon inte ens tugga! 
Men nu när hon fick sitt pris på galan kunde hon gå in, med lite stöd. 
Då måste man ha enorm kämpar glöd. Så enormt. Skulle aldrig kunna 
kämpa så enormt tror jag.

Sen läste jag tidningen häromdagen, kommer inte ihåg vilket sjukhus det var,
men där var det många som tyckte att de var tjejens fel att man blev misshandlad.
Är de dom som misshandlar sina respektive som tycker de. även om jag nu skulle
göra något fel, är jag då värd att bli nedslagen för det? 
Dom som sa det, o det var tyvärr majoriteten som tyckte att det var tjejens fel, tror 
 jag dom som slår sina respektive. Jobbigt o komma till
det sjukhuset som misshandlad o tas hand om såna människor. 
Det är ju bara den som slår som är förmodligen psykisk sjuk. 
Och nej, jag säger inte att det bara är tjejer som blir misshandlade. Utan att 
det är otroligt mycket killar. Och är det tjejens fel att dom blir misshandlad, 
måste det vara killens fel att dom blir misshandlad.  och det är minst lika idiotiskt.

Varför slå, när man kan diskutera? varför slå överhuvudtaget. 
Vare de e ens respektive, en på stan, en på en spårvagn, på krogen, 
Varför slå? Ingen som kan svara på det? 

Just det, det var ju Svenska hjältar jag skulle skriva om. Jobbigt när man 
få lite åsikter. Men många rörande historier. 

En som vart svensk hjälte var om en äldre dam som ska hoppa på en spårvagn, 
och det är knivslagsmål på spårvagnen, och alla står o tittar på. 
Hon är den enda som går emellan, och hjälper den
killen som ligger ner och två sparkar o slår på. Och hon ber om hjälp för att hennes
energi börjar ta slut. Ingen svarar ingen hjälper. Va e de för värld vi lever i? 
En gammal dam? Är det inte dom man ställer sig upp för på bussen 
för att man ska låta dom sitta istället för att stå. 
Och nej här i Östersund är det otroligt få som faktiskt ställer sig upp. Kommer
det in äldre personer på bussen så  är det många som vänder sig o tittar utåt, o låtsas inte se att 
dom äldre kan behöva sitta. Som när någon med rullator eller kryckor kommer in, och ingen 
reser sig, Varför? 

Och det var mycket som berörde en i svenska hjältar i år.
En av dom som faktisk berörde extremt mycket, o en otroligt godhjärtad lite tjej på 9 år. 
Som har startat bullhjälpen, då hon säljer bullar för 10 kr, och pengarna går 
till svältande barn i Afrika. Hon tyckte det var så otroligt synd om dom barnen
och undrade varför ingen gjorde ngt. Men hon tog steget, som många barn
har följt och gjort liknande, och säljer då pengarna ska gå till svälten
i Afrika. Hon var så söt =) 

Och det var ju några med från Härjedalen också, Vet inte om ni läste om han? 
Om inte kan ni läsa om han där.

Men hans kompisar hjälpte till, och två av dom stod där o skrek efter han, så 
att björnen reagerade, och kom ut ur skogen, så dom började slå 
med stavar, medan två åkte ner för att hämta hjälp.
Och han hade tur som klarade sig med bara bit och rivmärken, 
och han lever ju fortfarande. 
Även där hade jag nog slutat kämpa tror jag. 


 (Bilderna e lånade från Aftonbladet.se)
Love!

Inga kommentarer: